Daisypath Anniversary tickers

Monday 14 May 2012

last minute study?

Salam..

Anda seorang yang suke study last minute??same lah kite,haha walaupon kita tahu study last minute bukanlah sesuatu yang baik.tapi semua orang pernah laluinya kan?so hari ni saya nak share sikit tip-tip..ceh macam menggalakkan study last minute je kan?seeloknya get ready seawal yang mungkin untuk study..ini just nak bagi kalau-kalau korang dah terjerumus ke lembah ini..ceh ayattt~


1-baca dahulu keseluruhan topic (sekadar review sahaja) kemudian hanya fokus pada bahagian summary topic sahaja. selalunya buku teks selalu provide summary di bahagian last sesuatu topic. itu bermakna ia adalah pekara penting yang perlu korang tahu.
membaca summary teks



2-beri penekanan kepada apa yang lecture tekankan. teknik ini paling berkesan kerana hampir 50 % examanition kuar dari apa yang ditekankan lecture. kira macam soalan spot yang lecturer bagi la. tapi jangan terus tinggal, bace la sikit tajuk yang lain.


3-jangan membuat note yang terlalu panjang, itu bukan caranya kerana korang kesuntukan masa. hanya list down pekara penting sahaja. jangan wat note yang panjang berjela. buat point je..
membuat note.list down perkara penting


4-set mind bahawa semuanya dalam keadaan baik ataupun Englishnya "all is well" supaya anda tidak gelabah dalam peperiksaan. wat cool jer..jangan gelabah nanti semua ilmu hilang.


jangan gelabah semasa peperiksaan



5-tumpukan kepada subject yang susah sahaja, jika korang sudah paham sesuatu subject tidak perlu korang mengambil masa yang lama untuk memahaminya lagi. tapi jangan ambik mudah ataupon dalam bahasa jawa take it easy dengan subjek yang lain.



6-perbanyakkan buat soalan exam yang lepas, hampir 65 % adalah soalan berulang.
jika subject mathematic, disarankan hanya membuat soalan past year sahaja. paham formula dan buat latihan.



7-stay up hanya sekadar anda mampu sahaja. jangan memaksa kerana anda dapat zero jer jika memaksa otak. ambil selang masa yang sesuai untuk rehatkan otak kemudian sambung study semula.




jangan berterusan study,berhenti atau ambil mase rehat sekejap untuk minum cofee 



8-banyaklah bodek lecturer korang.. mana taw kot2 dia terbagitaw ^_^.
hensemnye jambul cikgu..boleh bagitau soalan mane keluar?hehe



9-tumpu lebih masa kepada subject yang korang dapat carry mark rendah. usaha untuk mendapatkan result yang lebih bagus untuk subject itu.



10-berbayaklah berdoa agar apa yang korang baca korang ingat.


berdoa semoga dipermudahkan menjawab peperiksaan



tu je..semoga kita dapat menggunakan tip-tip tersebut di peperiksaaan akan datang.

All THE BEST!





مع السلامة




No comments:

Post a Comment